




In een serie van drie lessen werken de leerlingen toe naar een ruimtelijke presentatie van hun lievelingsgerecht. Met fotografie als uitgangspunt worden verschillende technieken en al onze zintuigen gebruikt. Tijdens les 1 onderzoeken we het lievelingsgerecht van de leerlingen waarvan we de maker kennen en de ingredienten kunnen achterhalen. Wat zou je met dit gerecht of de ingredienten kunnen doen als het gerecht zo groot was als jij en jij heel klein? Hierna fotografen de leerlingen elkaar in diverse houdingen. In les 2 wordt gewerkt aan een achtergrond aan de hand van kleur/textuur en ingredienten.De leerlingen gaan ' spelen' met hun portret, de achtergrond en de ingredienten met behulp van de camera. Leren over kleur, contrast en perspectief speelt daarbij een rol. ( De ingredienten en het recept nemen de leerlingen zelf mee voor deze les) In les 3 komen alle elementen samen en maken de leerlingen een ruimtelijke presentatie van hun foto, hun tekening en het recept. Wat is jouw lievelingsgerecht? Wat maakt het zo bijzonder, wat zit er in, welke kleur, welke substantie. Wat zou je graag willen doen met het gerecht? Leerdoelen: leren werken met een spiegelreflex. Onderscheiden van kleur/substantie/structuur, leren werken met kleur, achtergrond/voorgrond. perspectief, materiaalonderzoek. Samenwerken, reflecteren. En vooral jezelf leren plaatsen buiten de werkelijkheid van alledag.