



Mijn vraag aan de kinderen; 'Welk voorwerp is voor jou belangrijk, en waarom?' In deze serie gaan de leerlingen spelen met het begrip perspectief en portret. Ze maken een dubbelportret van zichzelf. Een portret waarin de leerling de hoofdrol speelt met een voorwerp, en een portret waar het voorwerp de hoofdrol speelt. De leerkracht bespreekt met de leerlingen aan de hand van een vraag een voorwerp mee te nemen van huis. Bijvoorbeeld: Welk voorwerp is heel belangrijk voor jou? Wat doe je het liefst en wat is een voorwerp dat daarmee te maken heeft? Wat wil je later worden? In les 1 korte introductie op het gebruik van de camera. Perspectief, standpunt en kader, portret. Inleiding in fotografie, beeld, kader, portret. Waarom is juist het voorwerp meegenomen dat er ligt? Wat zijn de kenmerken hiervoor? Vraag aan de leerlingen is bedenk wat je allemaal met het voorwerp zou kunnen doen, als jij klein zou zijn en het voorwerp groot. Hierna gaan ze aan de slag: ze fotograferen elkaar in de pose die ze hebben bedacht. En ze portretteren elkaar met het voorwerp. Groot-klein, ver weg-dichtbij, hoog-laag. In les 2 wordt het perspectief omgedraaid; ' wat zou het betekenen als het voorwerp groter is en jijzelf heel klein?' Uitleg focus, scherpte, contrast. Experimenteren met perspectief, focus, ontdekken door toeval, of door gericht zoeken. Maar er komt ook andere techniek bij kijken, hoe zorg je dat iets vast blijft zitten, blijft staan, op de goede plek hangt? De kinderen leren in deze lessen zichzelf in een ander perspectief te plaatsen, de basis van wat een foto een doordachte foto maakt, en wat het verschil is met het fotograferen met een smartphone.